Archief Aktiviteit/Info!


01/2008 - Site update
Alle foto's zijn geactualiseerd tot de huidige stand van zaken.
Er werd een forum toegevoegd ter vervanging van het gastenboek. Alle vragen/opmerkingen/suggesties zijn welkom!
08/2007 - Herstelling uitgevoerd.
Er werd een nieuw stuk gedraaid ter vervanging van het defecte koppelstuk. Ditmaal volledig uit staal. De rem is nu ook voorzien van een veer die, bij verlies van luchtdruk, automatisch de rem opspant.

07/2007 - Noodlot slaat toe!
Hoe je het ook draait of keert, de zwakste schakel zorgt vroeg of laat voor problemen. Alleen weet je niet welke deze is tot het noodlot toeslaat. Zoals op de foto's te zien is was dit de koppeling tussen de hoofdas en de tandwielkast.

06/2007 - Champagne!
Eindelijk is het dan zover! Na bijna 5 jaar heeft de windturbine zijn eerste watt's geproduceerd! Op de foto zie je van links naar rechts Peter Quax, Andy Geraerts, Marc Geraerts en Theo Deckers. Het is vooral aan die laatste te danken dat de windturbine zijn vuurdoop doorstaan heeft door het nieuwe ontwerp van de rotorkop. Theo en Marc hebben de koppen bij mekaar gestoken. Verder bouwend op de ervaring die Theo reeds had met zijn windturbine heeft hij ons bijgestaan om de nieuwe rotorkop te ontwerpen, en met succes!
De nieuwe foto's zullen binnenkort op de site verschijnen.
10/2006 - Terug naar de tekentafel!
Toen de windmolen volledig opgebouwd was hebben we hem als test kort laten draaien zonder belasting (zonder aangesloten te zijn op de generator). In eerste instantie leek alles goed te lopen tot het toerental boven de 40 tpm ging. Toen begon alles hevig te schudden door onbalans in de wieken. De rem deed gelukkig dienst en met de moed bijna in de schoenen hebben we de wieken er terug afgehaald.

Elke wiek werd afzonderlijk gewogen en er werd gezocht naar het balanspunt van elke wiek. Door kleine gewichten te positioneren op bepaalde plaatsen op de wiek werd het balanspunt EN het gewicht gelijk gemaakt voor elk van de drie wieken.

Met volle moed hebben we de wieken opnieuw gemonteerd en ongeduldig als we waren hebben we weeral zonder belasting de windmolen laten draaien. De molen begon langzaam te draaien en verbazend hoe snel de wind vat heeft op de windmolen want in een fractie van een paar seconden ging het toerental over de 80 tpm... en daar ging het mis.

Een windmolen is maar ze sterk als zijn zwakste schakel en dat bleken bij ons de draadstangen te zijn van de pitchregeling. Alle drie de draadstangen braken af waardoor de wieken plots nagenoeg los om hun as konden draaien. De onbalans die zich toen voordeed kan je je nauwelijks voorstellen. Weeral was de rem de redder in nood hoewel het nu veel langer duurde eer hij de windmolen stil kreeg.

Het is dus letterlijk terug naar de tekentafel. De hele rotorkop wordt vanaf nul opnieuw ontworpen met de hulp van een collega windmolenbouwer wiens windmolen al 20 jaar dienst doet. Zodra de technische tekeningen gereed zijn zullen de nodige stukken gedraaid en opgebouw worden. Het zullen een paar lange maanden worden en hopelijk begin volgend jaar een nieuwe poging!


Juni 2006

Nieuwe kraan gemaakt. Hoekconstructie dient om de wiek hoog genoeg op te kunnen trekken. De rotorkop past binnen de hoekconstructie

De wiek wordt langs de rotorkop omhoog getrokken. Daarna wordt de kraan gedraaid zodat de rotorkop tussen de hoekconstructie komt.

De wiek wordt over de as getrokken en vast gemonteerd.

De assen waar nog geen wieken op hangen worden verlengd om een beter trek kracht te kunnen uitoefenen. Aan deze verlengstukken worden stalen kabels bevestigd.

Met takels wordt de rotorkop in positie gebracht om de 2de wiek omhoog te kunnen trekken.

Hetzelfde principe voor de laatste wiek.

Wieken gemonteerd.


Mei 2006

Kop gedemonteerd en in stukken naar boven gebracht met nieuwe, verstevigde kraan.

De kraan bleek niet sterk genoeg om de rotorkop omhoog te tillen, poging mislukt!

Wieken geverfd. Kabels voor sturing aangesloten. Remcylinder aangesloten en getest.

April 2006

Chassis, generator, overbrenging en as op mast gemonteerd.

Draaikrans in mast geplaatst.

Draaikrans geplaatst en kabels door centrale buis getrokken.

Draaikrans met centrale buis als kabelgeleider voor de sturing.

Het tandwiel rond de centrale buis zal de sensor aansturen om de gondelpositie te meten.

Kabels gesoldeerd voor sensoren.

Maart 2006

Dichting rond wiekassen gemaakt.

Windrichting- en snelheidssensoren in nieuw plastiek omhulsel geplaatst.

Achterstuk verstevigd

Februari 2006

Aktiviteiten op een laag pitje, ALAAF!

Waterdicht maken van overgang rotor-gondel.

Januari 2006

Behuizing voor gondel verder afgewerkt.

Pitchsturing op rotorkop herzien met stevigere componenten.

November 2005

Sleepringen en kontakten

Nieuwe behuizing voor gondel.

Oktober 2005

Uitsparingen in neus gemaakt.

Motorsturing lift via relais.

Ring ter bevestiging van plaat met sleepringen.

September 2005

Andere motor met elektronische rem gevonden. Het werkt!

Augustus 2005

Lift getest! Motor blijkt maar in één richting te remmen. Bijgevolg moeten we op zoek naar een andere motor.

Trommel voor liftkabel in mast geplaatst

Berekeningen bijgewerkt met correcties.

Juli 2005

Pitch regeling getest

Wieken horizontaal gemonteerd

Gietbeton gestort tussen molen en betonplaat.

Juni 2005

Luchtdrukvat

Pneumatische rem met remblokjes.

Mei 2005

Nieuw frame. Steviger, groter en beter!

Andere motor en overbrenging.

April 2005

We hebben opnieuw de berekeningen gemaakt uitgaande van de wieklengte inclusief de bevestiging aan de as en zijn tot de conclusie gekomen dat we beter een andere generator en overbrenging gebruiken. Omdat het frame voor de nieuwe onderdelen te krap wordt hebben we besloten om een nieuw te maken.

Maart 2005

Werkzaamheden aan rotorkop.

Sleepringen.

Bevestiging aan wiek.